Nautisch afscheid

De afgelopen weken en maanden hebben we afscheid moeten nemen van drie leden van onze vereniging: Heiko Bult, Max Barenbrug en Dick van Amerongen. Soms na een mooi en lang leven; soms ook veel te vroeg. Een rode draad is dat bij al deze drie mannen het water een belangrijke rol speelde in hun leven.

Dick van Amerongen

Dick van Amerongen was een levende legende in nautisch Amsterdam; een vat vol verhalen. Als voormalig eigenaar van de Kromhoutwerf zijn er weinig waterminnende mensen die hem niet kennen. Na zijn pensionering was hij dagelijks te vinden op onze haven, op zijn stoere kotter Orisant en later op zijn blauwe motorjacht. In het Spraakwater nr. 2 uit 2017 schreef Ton Wegman een mooi stuk over de Orisant en de vele avonturen van Dick. Klik HIER om dit nummer van het Spraakwater nog eens te lezen.

Dick was een graag geziene gast op de haven. Iedere dag, zomer en winter, kwam hij op de fiets uit de stad om zijn schip inspecteren.

Dick was al een tijd ziek en overleed op 24 september 2023. Uiteraard werd hij per schip naar zijn laatste rustplaats op Zorgvlied vervoerd.

Max Barenbrug

Max Barenbrug was misschien iets minder zichtbaar op de haven, maar in het dorp en de vereniging was hij zeer geliefd. Max stond pal voor het historisch, nautisch karakter van Durgerdam en was altijd bereid een (groot) steentje bij te dragen aan de vereniging.

Zijn schip was “DE BUS”, een voormalige politieboot, die lag afgemeerd aan de steiger voor zijn huis.

Max was ongeneeslijk ziek en overleed veel te jong op 20 september 2023. Zijn laatste wens was om met De Bus naar de stad vervoerd te worden voor zijn afscheid, en zo is het ook gegaan:

DE BUS

Heiko Bult was ruim dertig jaar lid van watersportvereniging Durgerdam en lag met zijn scheepje Cyrano in de havensloot in box nummer 70. In september 2014 kocht hij nog een nieuw schip: wederom van hout, type Strooker 800, met de naam Cormorant.

Heiko was al een tijdje ziek en liet ons begin 2022 weten dat het echt niet meer ging: “Ik heb afscheid moeten nemen van de watersport. Het spijt me zeer, maar aan alle leuke dingen komt helaas een eind. Er rest mij geen andere keuze dan afscheid te nemen van mijn geliefde ligplaats. Ik hoop jullie nog wel eens te zien. Bij deze zeg ik dus mijn lidmaatschap op”.

Op 16 augustus 2023 is Heiko overleden.

1 gedachte over “Nautisch afscheid

1. Pam van Amerongen-Biesheuvel Beantwoorden

Aan t bestuur WV Durgerdam.
    Heel verdrietig deze berichten van afscheid.
    Bij deze wil ik het lidmaatschap van Dick beëindigen. Wij hebben er jaren met heel veel plezier gelegen,voor ons t mooiste plekje . Hij heeft er zovan genoten.
    Wens u allen het beste en een goede vaart voor t volgende seizoen.
    Hartelijke groeten,
    Pam van Amerongen