Zomerse afsluiting vaarseizoen

Durgerdam zaterdag 16 september 2023

Wat een heerlijke dag hebben we gehad met de sluiting van het vaarseizoen 2023! Dankzij de deelnemers en de vrijwilligers was het weer een groot succes. Ontspannen, maar zeker ook fanatiek tegelijk waren de deelnemers met het kustroeien, suppen en zeilen.

‘s Morgens vroeg was Durgerdammer Ramon al met zijn coastal roeiboot vanuit Muiden naar Durgerdam geroeid om ons te laten kennismaken met deze tak van sport. De golven waren laag, waardoor het ook voor beginners heel goed te doen was.

Dan het befaamde Valkenzeilen, dat we moesten afgelasten omdat de Valkjes niet gebracht konden worden. Dat op de valreep onze vrienden van zeilvereniging Het Y hun J22 zeilboten even vrij wisten te maken (waren gereserveerd) was natuurlijk fantastisch. Dat leek echt op dobberen, daarom mochten de peddels gebruikt worden. Of het officieel echt mag in een wedstrijd, dat boeide niet, het was gewoon leuk en ludiek!

Als klap op de noodvuurpijl was er ook nog het suppen. Door twee verschillend families Honingh waren twee sups ter beschikking gesteld. Maar liefst acht keer werd er met, en tegen elkaar, gesupt. Uiteindelijk was de finale tussen Joop Faure en Henk Beers. Ondanks het feit dat Henk won in deze finale, is (terecht?) besloten dat Henk gediskwalificeerd werd vanwege het feit dat hij ook in het wedstrijdcomité zat. De eerste prijs voor het suppen gaat dus naar Joop Faure.

Ook gaat een pluim naar onze eigen cateraar Marianne van Ruitenbeek, want zij heeft de heerlijke broodjes voor bij de lunch en cakejes bij koffie en thee verzorgd. Dank gaat ook naar Harro, voor de foto’s en als wedstrijdboot te fungeren. Maar ook speciale dank naar Martijn, die tussendoor liep te sjouwen met een 50 liter fust, en zijn vrouw Anneke, die opnieuw weer hielp achter de bar. Kortom het was een prachtige dag!

Tot volgend jaar!

Namens de evenementencommissie,